Základné informácie
Základom verbálnej komunikácie je latinské slovo „verbum“, teda slovo. Z toho je jasné, že ide o komunikáciu, ktorá prebieha prostredníctvom slov a reči. Zaujímavé je, že ženy rozlišujú veľa intonačných rozdielov v reči, zatiaľ čo u mužov je ich len pár. V pracovnom kolektíve, kde sú muži a ženy, je teda táto informácia dôležitá. Prostredníctvom nej môžete rýchlejšie pochopiť a vyriešiť prípadné problémy v komunikácii medzi pohlaviami.
Komunikujte správne
Komunikácia na pracovisku je veľmi dôležitým faktorom. Reč, na rozdiel od iných foriem komunikácie, môžeme rôzne emočne zafarbovať. Jedným z najmenej obľúbených a často obávaných komunikačných problémov sú konflikty. Aby ste sa im vyhli, mali by ste sa riadiť týmito pravidlami:
- Komunikujte jasne, stručne a výstižne.
- Komunikujte úprimne.
- Počúvajte.
- Pýtajte sa.
- Vyjadrujte emócie.
Fakty a vlastný názor
Ak chcete správne komunikovať, naučte sa oddeliť fakty od vlastného názoru. Lepšie bude, keď bude komunikácia prebiehať tak, že najskôr vytasíte fakty a až potom k nim pridáte vlastný názor a postoj. Ak vyjadrujete svoj názor, zdieľajte len ten vlastný. Pokiaľ nie ste hovorcom celej skupiny, stojte si len za svojim.
Veľmi často sa stáva, že komunikácia nie je otvorená a úprimná, pretože sme si zvykli hovoriť to, čo je výhodné a bezpečné. Súčasný vývoj tomu napomáha. Dbajte na to, aby komunikácia na pracovisku mohla byť otvorená a úprimná. Snažte sa poskytovať na pracovisku možnosť spätnej väzby, a to ako motivačnej, tak aj pracovnej.
Pokiaľ budú mať zamestnanci možnosť pravidelných porád, kde si budú môcť vykomunikovať prípadné problémy, ale aj úspechy v tíme, významne to prispeje k prehlbovaniu ich spolupráce a zlepšeniu výsledkov práce na pracovisku. A to sa oplatí!