Nezaťažujte zákazníkov svojimi problémami
Nezávislí profesionáli robia občas tú chybu, že chápu dobrý vzťah so zákazníkom alebo obchodným partnerom ako príležitosť pre osobné výlevy. Jeho to síce vôbec nezaujíma a možno si to zo slušnosti aj párkrát vypočuje, než mu raz dôjde trpezlivosť. Tvrdá pravda je, že zákazníkom sú vaše osobné aj pracovné problémy úplne ukradnuté.
Evidujte svoje pracovné kontakty vrátane histórie vašej komunikácie
Čím viac kontaktov a zákazníkov, tým dôležitejšie je udržať si prehľad. Chce to systém. O čom ste pred rokom hovorili so zákazníkom, ktorý vám práve volá? Ktorí zákazníci vám to iba písali, že tento rok vynechajú pravidelnú revíziu zakúpeného zariadenia? Dobrá evidencia prináša do zmätku poriadok, je to neoceniteľný pomocník.
Vkladajte do komunikácie potrebnú energiu
Už sa vám niekedy stalo, že ste písali dlhý email a dostali na neho odpoveď len jednu vetu alebo dokonca žiadnu? Určite si pamätáte, ako vám bolo, toľko času nazmar. Ak vám pošle zákazník dlhý email alebo list, mali by ste okamžite spozornieť a toto úsilie dorovnať kvalitou svojej odpovede.
Pracujte na svojom ústnom a písomnom prejave
Vo vašej reči či korešpondencii môžu byť nedostatky, ktoré odrádzajú zákazníkov bez toho, aby ste si to uvedomovali. Niekto prechádza rýchlo do tykania, niekto robí pravopisné chyby, alebo pôsobí namyslene. Riešením môže byť koučing, kurzy slovenčiny, spoločenského správania a protokolu, artikulácie, rétoriky a pod.
Naučte sa riešiť konflikty a vychádzať aj s problémovými typmi
Drvivá väčšina sporov vzniká chybou v prístupe obidvoch strán. To znamená, že pokiaľ si viete ustrážiť vlastné reakcie a správanie, týmto problémom sa viete vyhnúť. Najlepšou odpoveďou na slovný či písomný útok je vecná a citovo nezafarbená reakcia, akoby sa nič nedialo.